HSP

Highly sensitive person. 
Japp det är jag. 
Var så solklart från första sekund i boken och efter 26 minuter gick jag bara och skrattade för mig själv. HUR har jag kunnat missa detta hela mitt liv??!! 
En HSP-person är en person med en extra sensitiv begåvning. 
I boken beskriver författarna hur man sett att 20 % av djurflockar har samma "begåvning". Någon var tvungen att hålla utkik för faror, ta hand om och upptäcka om en unge mår dåligt eller om någon behöver vila..
På samma sätt fungerar vi 20% som har detta personlighetsdrag. Vi har tentaklerna utåt och läser av alla situationer och människor mycket djupare och känsligare än andra. Vi "tar in" andras känslor på ett helt annat sätt och vi läser av situationer och stämningar som andra inte ens lägger märke till. 
Jag råder ALLA mina vänner att läsa boken "Drunka inte i dina känslor" av Doris Dahlin och Margareta Hägglund. 
Jag bad mina närmsta att läsa och de sa exakt samma sak som jag. Det är på pricken jag! 
Det är så otroligt skönt att få en förklaring på varför jag är "känsligare" än andra. Varför jag känner av stämningar, attityder och människor som inte alls andra reagerar på. Varför jag tar hem dessa känslor och ältar dem i timmar... 
Varför jag ena dagen känner mig stark som jag vet inte vad, kan göra allt och lite till för att sen nästa dag bara vilja dra täcket över huvudet och krypa upp i pärs knä och sitta så i flera timmar. 

Det finns en förklaring. Det är inte "bara depp" för allt som hände när jag var liten, det var snarare anledningen till varför jag fick detta personlighetsdrag. Draget finns ofta hos personer som vuxit upp i kaotiska hem, som fått bära vuxna känslor och som hela tiden varit på spänn "ifall något händer". 
Det var jag. Det är jag. Och det är ingens fel... Vi hade bara otur... 
Och nu kan jag försöka förstå och acceptera mig själv på ett helt annat sätt. 
Hoppas någon av er känner igen er eller någon i er närhet och får lättare att hantera eller förstå denna person.
Nu blir nästa steg att lära sig hantera och leva med detta. Det är inte lätt och jag ska nu läsa (lyssna) på boken en gång till;) 

Puss från HSP-personen;) 

Love me like you do... ❤️️

Kommentarer
Postat av: Joel

Bra att både träna på att acceptera dig som du är samt att försöka förändra dig. Self acceptance AND self improvement is da way to go siz.. ;D

2016-03-02 @ 23:08:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0